Saturday, 29 September 2012

Karangan: Pengalaman Menghadiri Majlis Perkahwinan

Soalan: Ceritakan pengalaman kamu menghadiri majlis perkahwinan.

          Pada minggu lepas, saya telah menghadiri majlis perkahwinan sepupu saya di Johor Bahru. Majlis itu sungguh meriah.
          Sebelum hari kenduri kahwin, saudara mara dan orang kampung telah bergotong-royong mendirikan balai dan khemah untuk tetamu. Pada hari memasak iaitu sehari sebelum majlis perkahwinan, jiran-jiran bergotong-royong memasak. Majlis berinai diadakan pada waktu malam. Pengantin perempuan akan memakai inai di jari.
          Pada hari majlis perkahwinan, saya turut membantu memberikan bunga telur kepada tetamu. Pada jam 2.00 petang, rombongan pengantin lelaki tiba dengan membawa hantaran.
          Pihak perempuan turut menyambut dengan paluan kompang dan persembahkan silat. Sungguh cantik apabila pengantin bersanding di atas pelamin.
          Saya berasa sungguh gembira pada majlis perkahwinan ini kerana bertemu dengan saudara jauh dan dekat.

Sumber: Tidak pasti

13 comments:

  1. ringkas tpi ok laa ... saya guna kan karangan ni untuk membuat kerja sekolah ^_^

    ReplyDelete
  2. sama lah ngan saye

    ReplyDelete
  3. saye kene marah sebab tak cukup 6 perenggan :(

    ReplyDelete
  4. ringkas sangatlah..........i boleh guna ini utk rujukan

    ReplyDelete
  5. Ringkas sangat..tapi okeylah...

    ReplyDelete
  6. Ringkas sangat ...kalau ni untuk UPSR memang dapat markah yg sedikit la..tapi bagus,saya ambil ini sebagai untuk tambah lagi isi2 yg sa buat

    ReplyDelete
  7. I wan 2 use it 4my bm karanagan

    ReplyDelete
  8. TERLALU RINGKAS! kalau panjang sikit leh x? :'/ ....
    # mohon copy ye~!

    ReplyDelete
  9. kenpa tk dk trkh tkdk wktu ini krngn cttn apa

    ReplyDelete
  10. sy ikut karangan awak ne , untuk buat keje skolah :P

    ReplyDelete